1093200257463557

Page content

Problemen met rekenen in het basisonderwijs | Contextopgaven

Problemen met rekenen in het basisonderwijs | Contextopgaven

Problemen met rekenen in het basisonderwijs daarover gaat ook dit blog. Reken-huis neemt je verder mee in het leerlingbegeleidings-traject van Mark.

Problemen met rekenen in het basisonderwijs, een korte terugblik op vorige week

Mark;
– leerling uit groep 7
– leerachterstand
– onzeker

Mark heeft in de afgelopen periode CITO M5 gemaakt. De opdrachten die niet goed waren, zijn door Mark verdeeld in 3 categorieën. Probleem analyse problemen met rekenen contextopgaven

Deze week zijn we aan de slag gegaan met een opdracht die Mark écht moeilijk vond. Mark koos uit kolom 2 (zie bovenstaande foto) een rekenverhaal-opdracht die hij aan wilde gaan pakken. (het volledig eerste blog over de rekenproblemen van Mark lees je hier)

Aanpak van het rekenprobleem: begrijpen en oplossen van contextopgaven

Probleem analyse problemen met rekenen contextopgaven

1. Verhaaltjessom (zie foto) tweemaal hardop gelezen (1x door Mark, 1 x door mij)
2. Vraag: Welke belangrijke gegevens haal je uit de verhaaltjessom?

Probleem analyse problemen met rekenen contextopgaven

3. Vraag: Wat is de vraag die in het verhaaltje aan je gesteld wordt?

Probleem analyse problemen met rekenen contextopgaven

Mark kwam snel tot de oplossing. 8 rijen is het antwoord. 7×8 was de som die hem hielp. Het vinden van de passende som bij de context vindt Mark toch wel lastig. De sommen 8×7 of 56:7 geven de verhaaltjessom het meest zuiver weer.

  • 8×7 (8 rijen van 7 stoelen) = 56 stoelen,
    of
  • 56:7 (Hoeveel rijen van 7 stoelen kan ik maken met 56 stoelen?) = 8

Mark vindt verhaaltjessommen moeilijk. Hij wil er graag beter in worden. Door met regelmaat aandacht te besteden aan contextopgaven, raakt een leerling vertrouwd met verschillende manieren van vraagstelling én traint een leerling zich in het doorgronden van een context. Ook het vertrouwen in aanpak wordt vergroot doordat er regelmatig geoefend wordt. Een mooie routine is: ‘som van de dag’.

Reken-tip: de som van de dag

Hoe werkt de som van de dag?

  • Aan het begin van de dag wordt een contextopgave gepresenteerd. (Dit kan op individueel, groeps- of klassikaal niveau)
  • De leerling krijgt tijd en gelegenheid om zich gedurende de dag te verdiepen in de contextopgave.
  • Op een vast moment van de dag volgt dan de bespreking.

In de bespreking doet vooral de uitleg van de aanpak er toe! Laat leerlingen aan elkaar vertellen én aan elkaar laten zien, hoe ze de verhaaltjessom hebben aangepakt en hoe ze vervolgens tot een oplossing zijn gekomen. Een mooie presentatievorm hiervan is een posterverslag. 

Volgende week….

Nieuwsgierig geworden naar een voorbeeld van een posterverslag? Mark gaat er volgende week één aan jullie presenteren!

Wil jij op de hoogte blijven van alle nieuwe blogs, filmpjes, rekenlessen en nog veel meer van Reken-huis?

Meld je dan hier gratis aan voor onze nieuwsbrief.

Lucy Moerlands
Als eigenaar en coach ben ik bij Reken-huis dagelijks bezig met dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Onderwijsprofessionals ondersteunen en adviseren, zodat zij kinderen goed kunnen begeleiden en helpen in een boeiend ontwikkelingsproces. Daarvan krijg ik energie. Als eerste aanspreekpunt voor leerkrachten, scholen en schoolbesturen, ben ik veel in contact met het werkveld en sta ik altijd klaar voor onze klanten.Kan ik je ergens mee helpen? Ik ben bereikbaar via lucy@reken-huis.nl

Comment Section

0 reacties op “Problemen met rekenen in het basisonderwijs | Contextopgaven

Plaats een reactie


*