1093200257463557

Page content

Didactische strategie voor de aanpak van verhaaltjessommen

Didactische strategie voor de aanpak van verhaaltjessommen

Mark vindt verhaaltjessommen moeilijk. Hij wil er graag beter in worden. Mark presenteert een posterverslag van een contextopgave. Door met regelmaat aandacht te besteden aan contextopgaven, raakt een leerling vertrouwd met verschillende manieren van vraagstelling én traint een leerling zich in het doorgronden van een context. Een mooie vorm van aanpak is een posterverslag.

In een posterverslag laat een leerling zien hoe hij de som heeft aangepakt en hoe hij tot een oplossing is gekomen. In feite is een posterverslag een strategieverslag.

Didactische strategie: een posterverslag opbouwen bij een contextopdracht

Mark gaat aan de slag met een contextopgave uit CITO-E5:

Didactische strategie contextopgaven CITO-E5

Opdracht: Lees de verhaaltjessom 1 keer hardop en 1 keer stil voor jezelf.
Vraag: Welke belangrijke gegevens haal je uit de verhaaltjessom?

Didactische strategie contextopgaven opmerking Mark 1
De belangrijkste gegevens worden op losse kaartjes geschreven:Didactische strategie contextopgaven getalkaartjesVraag: Wat is de vraag die in het verhaaltje aan je gesteld wordt?
Didactische strategie contextopgaven opmerking Mark 2

De vraag is duidelijk voor Mark. Vervolgens krijgt Mark een aantal kaartjes met reken-tekens voor zich.
Didactische strategie contextopgaven kaartjes rekentekensOpdracht: Met de belangrijke gegevens en de reken-tekens op kaartjes  kun je puzzelen. Ga op zoek naar de som die het best bij dit verhaaltje past. Je mag kaartjes bijmaken! Er ligt een stapel blanco kaartjes klaar.

Mark gaat puzzelen en schuiven….Op tafel ontstaat:

Didactische strategie contextopgaven uitwerking opdracht 1

Vraag: Zou je de verhaaltjessom ook nog op een andere manier kunnen oplossen?

Mark gaat opnieuw met de losse kaartjes aan de slag. De losse kaartjes geven Mark vrijheid. Hij kan proberen…opnieuw doen! Mark komt tot de volgende aanpak van de verhaaltjessom:Didactische strategie contextopgaven uitwerking opdracht 2Vraag: Welke aanpak vind je het meest handig? Aanpak 1 of aanpak 2?

Didactische strategie contextopgaven opmerking Mark 3

Reflectie

In de reflectie met Mark op de verschillende aanpakken wordt duidelijk dat Mark, door de flexibiliteit van de losse kaartjes, in een onderzoekende leerhouding komt. De focus wordt verlegd. Van alleen ‘op zoek naar het juiste antwoord’ naar ‘hoe kom ik tot de meest slimme oplossing?’

Mark gaat aanpak 2 uitwerken op een poster.
Didactische strategie contextopgaven posterverslag Mark

Met de leerkracht van Mark is de afspraak gemaakt dat Mark zijn uitwerking van een contextopgave aan zijn groepsgenoten gaat presenteren. Hij gaat vertellen hoe hij de som heeft aangepakt en hoe hij tot een oplossing is gekomen. Hij laat zijn groepsgenoten kennis maken met een posterverslag.

Probeer het ook eens in jouw praktijk!

Het voorbeeld-posterverslag van Mark en een format voor een posterverslag vind je hier.

Volgende keer:

Mark heeft een hekel aan splitsoefeningen (splitsschema’s, splitshuisjes enz.). Dit soort oefeningen staan met regelmaat op zijn taakkaart. Ondanks herhaalde oefening en intensieve training krijgt hij de stof niet onder de knie. In het volgend blog besteden we aandacht aan samenstellen en aanvullen tot 10 en 20. Oefening in spelvorm: verrassend doeltreffend en nog leuk ook!

Wil jij op de hoogte blijven van alle nieuwe blogs, filmpjes, rekenlessen en nog veel meer van Reken-huis?

Meld je dan hier gratis aan voor onze nieuwsbrief.

Lucy Moerlands
Als eigenaar en coach ben ik bij Reken-huis dagelijks bezig met dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Onderwijsprofessionals ondersteunen en adviseren, zodat zij kinderen goed kunnen begeleiden en helpen in een boeiend ontwikkelingsproces. Daarvan krijg ik energie. Als eerste aanspreekpunt voor leerkrachten, scholen en schoolbesturen, ben ik veel in contact met het werkveld en sta ik altijd klaar voor onze klanten.Kan ik je ergens mee helpen? Ik ben bereikbaar via lucy@reken-huis.nl

Comment Section

1 reactie op “Didactische strategie voor de aanpak van verhaaltjessommen


Door 2006 corvette 0 60 op 20 mei 2017

Interesting, I'm surprised that my hubby hasn't tried to get me to watch this one. He's watched practically every movie from the 60's and 70's. I'll have to mention it to him for our date night as it sounds just like his cup of tea.

Plaats een reactie


*